ΑΡΕΘΟΥΣΑ


ΧΟΡΕΥΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΧΟΡΟ ΤΩΝ ΑΡΚΑΔΩΝ. “ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ”
January 31, 2010, 10:23 pm
Filed under: 1

Χορεύοντας το «Χορό των Αρκάδων»
«Καλλικράτης»
————————————-
«Δώσω σοι Τεγεην ποσσίκροτον ορχήσασθαι». Θα σου δώσω την ΤΕΓΕΑ για να χορέψεις χτυπώντας δυνατά τα πόδια στη γη. Αυτή είναι η μνημειώδης ιστορική απάντηση που έδωσε το σοφό ιερατείο των Δελφών στους επίδοξους κατακτητές της Αρκαδίας Σπαρτιάτες. Κίβδηλος χρησμός για τους στενόμυαλους Σπαρτιάτες. Που τόλμησαν την εκστρατεία, αλλά δέθηκαν οι ίδιοι και ο βασιλιάς τους Χαρίλαος με τα δεσμά που είχαν ετοιμάσει για τους Τεγεάτες. Τότε που είχαμε την αποκορύφωση του ηρωισμού των Γυναικών της Τεγέας, που αγωνίστηκαν με αρχηγό τη θρυλική Μάρπησσα.
Οι χρησμοί όμως είναι πάντα χρησμοί πολλαπλής ερμηνείας. Για τους προπετείς Σπαρτιάτες τελικά σήμαινε πως σαν αιχμάλωτοι πολέμου θα καλλιεργούσαν τα χτήματα των Τεγεατών με τα ίδια δεσμά,«πέδες», που προόριζαν για τους Τεγεάτες. Δείγμα από αυτά τα δεσμά αφιέρωσαν στο περίφημο ιερό της Αλέας Αθηνάς. Και τα βρήκε μετά από οκτώ (8) αιώνες ο Παυσανίας κατά την επίσκεψή του στο Ναό. Τα έτρωγε η σκουριά, αλλά παρέμεναν σαν δείγματα αγωνιστικότητας και ηρωισμού.
Οι αλυσίδες δεν είναι μόνο δεσμά σκλάβων, αλλά και δεσμά Ελευθερίας και ελευθέρων. Τότε που οι άνθρωποι ενώνονται για το μεγάλο «Αλμα των Ελευθέρων».
Αυτό το μήνυμα είχε και για τους ελεύθερους Τεγεάτες, καθώς τους βεβαίωνε ότι θα τους δώσει την ΤΕΓΕΑ για να χορέψουν το «ΧΟΡΟ ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΩΝ». Στον ίδιο αιώνα (6ο π.Χ.) που ήσαν νικητές, μεταβλήθηκαν και σε ηττημένους. Και οι Τεγεάτες έμαθαν αυτό που φαίνεται καθαρά στις τραγωδίας του Αισχύλου. ΠΑΘΟΣ:ΜΑΘΟΣ. Παθαίνεις και μαθαίνεις.
Κατάλαβαν πως πρέπει να καταργήσουν τους οκτώ (8) αγροτικούς δήμους που είχαν στον περίγυρο της Αρκαδικής Ορχήστρας του Τεγεατικού Πεδίου για να μπορούν να είναι ελεύθεροι. Και έτσι δημιούργησαν την ΤΕΓΕΑ ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΩΝ, το Δήμο Τεγεατών. «ΔΗΜΟΣ ΤΕΓΕΑΤΑΝ», που επέζησε (ΤΕΓΕΑΤΑΝ) κάτω από το θυρεό (κεφαλή Υγείας) του «Καποδιστριακού» ΔΗΜΟΥ ΤΕΓΕΑΣ.
Από το 1992 δημιουργήθηκε στο ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΤΕΓΕΑΣ το ΜΝΗΜΕΙΟ της ΤΕΓΕΑΣ ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΩΝ. «ΔΕΣΜΟΙ ΠΟΛΕΩΣ». Εκεί που οι δημότες μετασχηματίζονται σε ΠΟΛΙΤΕΣ και παράγουν ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ.
Το μνημείο βρίσκεται στον κεντρικό άξονα της δυτικής πλευράς. Είναι απλό, αλλά παραστατικό. Στο επίκεντρο ενός οκταγώνου φυτεύτηκε ένα πλατάνι, με περίμετρο κορμού τώρα 1.30 μ. Με φώτα και δένδρα τονίζονται οι οκτώ εσωτερικές γωνίες και πλευρές του οκταγώνου. Από κάθε πλευρά ξεκινάει ένα σχοινί, περιτρέχει το κεντρικό πλατάνι και επιστρέφει στο σημείο του δεύτερου δήμου, ενώνεται με τον τρίτο δήμο, περιτρέχει το κεντρικό πλατάνι κ.λ.π. Το πλατάνι συμβολίζει το Δήμο Τεγεατών που στεγάζει και προστατεύει τους 8 μικρούς αγροτικούς δήμους. Αλλά και το όνομα ΤΕΓΕΑ είναι συναφές με τη λέξη τέγος, που σημαίνει στέγη.
Στη βάση κάθε πασάλου υπάρχει εγχάρακτο σε μάρμαρο το όνομα του δήμου, όπως μας το διέσωσε ο Παυσανίας. Και με αυτή τη σειρά εμφανίζονται στο 8γωνο. Δυτικά (Βουνό,Τάκα, Κάνδαλος, Μανθυρέα) βρίσκονται οι Μανθυρείς, ακολουθούν οι Οιάτες, που το επίκεντρό τους είναι ένα ύψωμα ανατολικά της Αρβανιτοκερασιάς. Ακολουθούν οι Φυλακείς που οριοθετούνται ανάμεσα σε Κούτρουφα, Βούρβουρα και Πηγαδάκια, οι Καρυάται στα σύνορα Αρκαδίας-Λακωνίας στην περιοχή της Αράχοβας, οι Γαρεάται που εκτείνονταν σε Πάνω Δολιανά και Βέρβαινα και στο χώρο του Γαρεάτη ποταμού (βρέθηκε από το Ρωμαίο και πολίχνη με το όνομα Γαρέα). Μετά τους Γαρεάτες και στα βόρεια της Τεγέας ήσαν οι Κορυθείς με επίκεντρο τα χωριά στενό, Αγιωργίτικα, Παρθένι. Συνέχεια των Κορυθέων και μέχρι την Τρίπολη βρίσκονταν οι Πωταχίδαι. Και Β.Α. των Κορυθέων γύρω από τα χωριά Νεοχώρι και Ζευγολατιό ήταν οι Εχευήθεις.
Αργότερα στο χώρο Ακρας και Αγίου Σώστη (Λόφος Κλαρίου Διός)δημιουργείται και ένατος δήμος, οι ΑΦΙΔΑΝΤΕΣ. Την Τεγέα οι ποιητές ονόμαζαν Αφιδάντιο Κλήρο, επειδή κατά την κλήρωση που έγινε από τον Κλάριο Δία έλαχε η Τεγέα στον Αφίδαντα, το γιο του Αρκάδα. Στο μνημείο αποδίδεται με μεγάλο πλατάνι στο κέντρο.
Ο «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ», ένωση δήμων, έχει την προϊστορία του και στην αρχαία Αθήνα. Είναι ένωση δήμων για τη δημιουργία ενός άλλου δήμου-πόλεως,, από την οποία δημιουργούνται οι πολίτες και από αυτούς ο πολιτισμός. Να δούμε τι «πολιτισμό» θα μας φέρει η νέα ένωση. Μπορεί ο αρχαίος χρησμός να ξαναδιαβαστεί: «Δώσω σοι Καλλικράτην ποσσίκροτον ορχήσασθαι».
Πάντως με ηρωική αγωνιστικότητα έχει βάλει και αυτός σε δύσκολο χορό Δημάρχους και Δημότες. Και περιμένουμε την απονομή βραβείων στους πρωτεύσαντες. Πάντως εμείς προλάβαμε και κάναμε το «Μνημείο των Δημοτών». Δεσμοί πόλεως, και για κάποιους Δημάρχους «Δεσμοί Εξουσίας». Την Τεγέα πάντως την προστατεύουν από κοινού η Παναγία της Επισκοπής και η Αλέα Αθηνά.
Παναγιώτης Φ. Δαλαμάγκας
(https://arethusa.wordpress.com)


Leave a Comment so far
Leave a comment



Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s



%d bloggers like this: