ΑΡΕΘΟΥΣΑ


ΦΥΣΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
May 17, 2010, 7:01 am
Filed under: Uncategorized

Το «Σχέδιο Επαμεινώνδας» του Ιωάννη Καποδίστρια και .

Ο Πολιτικός «Καλλικράτης» του Τεγεατικού.

    Ήταν το «σωτήριο» για την Αρκαδία έτος 371 π. Χ, όταν ο μεγάλος Θηβαίος στρατηγός Επαμεινώνδας συνέτριβε στα Λεύκτρα της Βοιωτίας τις διπλάσιες δυνάμεις της Σπάρτης και καθιέρωνε μια εποχή πολιτικής ανάτασης για τις Ελληνικές πόλεις. Τότε  ήταν που έφτασε στο Αρκαδικό οροπέδιο, ανέβηκε πάνω στο λόφο του Κλαρίου Διός της Τεγέας (όπου οι Αρκάδες πίστευαν πως ήταν η Κοινή Εστία τους) και είδε γύρω του την Ορχήστρα των Αρκαδικών βουνών να χορεύει.

     Τα βουνά κάνουν τους ελεύθερους ανθρώπους, αλλά τους πολίτες τους κάνουν οι πόλεις. Και η Αρκαδία είχε ανάγκη από τη δική της Μεγάλη Πόλη.  Τότε ο Επαμεινώνδας πήρε τη μεγάλη απόφαση να δημιουργήσει μια διαφορετική  πολιτική εστία των Αρκάδων, τη Μεγαλόπολη.

     Η Μεγαλόπολη, χτισμένη με όλο το ζήλο των Αρκάδων και με τις πιο μεγάλες ελπίδες των Ελλήνων (Η Μεγάλη πόλις προθυμία τε τη πάση συνοικισθείσα υπό Αρκάδων και επί μεγίσταις των Ελλήνων ελπίσιν ες αυτήν…) είναι δημιούργημα της πολιτικής μεγαλοφυΐας του Επαμεινώνδα. Από τις πέντε πιο σημαντικές πόλεις της Αρκαδίας (Τεγέα, Μαντινεία, Κλείτορα, Μαίναλο και Παρασίους ) ορίστηκαν οι δέκα οικιστές. Οι Αρκάδες της Μεγαλόπολης συγκεντρώθηκαν (εγκαταλείποντας πάνω από σαράντα τειχισμένες και ατείχιστες πόλεις και κώμες) πρόθυμα στη Μεγάλη πόλη. Αλλά για κάποιους χρειάστηκε αυτό που λέμε «αναγκαστική συνένωση», για να δημιουργηθεί ο μεγάλος ΔΗΜΟΣ ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΙΤΩΝ. Η Πόλη που δέχεται πολίτες και δημιουργεί πολίτες και πολιτισμό.

     Ήταν λάθος η αντιπαράθεση στο μεγαλόπνοο πολιτικό πρόγραμμα μιας προοδευτικής  Κυβέρνησης, που επανέφερε τους μεγάλους δήμους, ακόμα και με υποχρεωτική συνένωση. Απλούστατα ακολούθησε το μεγάλο δοκιμασμένο «Σχολείο της Αρκαδίας», το «Σχέδιο Επαμεινώνδας».

     Αλλά και γενικά η ανθρώπινη συμπεριφορά πάντα κινείται ανάμεσα σ’ αυτό που λέμε θέλω και πρέπει. Ή ακόμα αυτό που θεωρούμε ατομική και συλλογική συνείδηση. Και αυτό είναι πραγματικά από την αρχαιότητα το μεγάλο πρόβλημα του Έλληνα πολίτη περισσότερο και λιγότερο των πολιτικών. Αλλά και βασικός στόχος της παιδείας και του σχολείου σήμερα.

     Οι Ιδρυτές του Τεγεατικού Συνδέσμου στις 24 Ιουλίου 1883 είχαν ένα ωραίο ΟΡΑΜΑ. Τη δημιουργία μιας Μεγάλης Τεγέας. Νοσταλγικά αναφέρονταν στο επεισόδιο της μάχης των Πλαταιών, όπου οι Τεγεάτες διεκδικούν επάξια το αριστερό κέρας της παρατάξεως.

Για τους ιδρυτές η Τεγέα διεκδικούσε τη δεύτερη θέση πόλεως στην Πελοπόννησο, μετά την αναμφισβήτητη πρωτοκαθεδρία της Σπάρτης. Επανειλημμένα στις αναφορές και τα διαγγέλματά τους διατυπώνεται αυτό το ερώτημα. για την Τεγέα. «Πού είναι εκείναι αι εποχαί; Πρέπει να επανέλθουν!».

Σε αυτό το πνεύμα της «ΜΕΓΑΛΗΣ ΤΕΓΕΑΣ» κινήθηκε και η πρωτοβουλία του νέου Προέδρου του Τεγεατικού , την οποία υιοθέτησε ομόφωνα το Δ. Σ. του Συνδέσμου. Ο κ. Β. Ψυγογυιός συγκάλεσε όλους τους πολιτιστικούς συλλόγους της Τεγέας. και το μεγά πλήθος των εκπροσώπων τους θεσμοθέτησε την πρόταση για καθιέρωση κοινών εκδηλώσεων.

Η πρώτη κοινή εκδήλωση φέρει την ονομασία «ΦΥΣΗ και ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ». Ανάμεσα στα δρώμενά της είναι ξενάγηση(ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΠΕΡΙΠΑΤΟΣ ΕΠΙΣΚΟΠΗΣ) και δενδροφύτευση-καλλωπισμός με άνθη και δένδρα.

            Η 2α Μαΐου 2010 προγραμματίζεται να είναι μια λαμπρή μέρα για τον Τεγεατικό Σύνδεσμο και την Τεγέα. Ο Μάιος χαρακτηρίζεται στα περίφημα ψηφιδωτά της Τεγέας(Θύρσου) ως ο μήνας «ΤΩΝ ΚΑΛΩΝ ΚΑΙΡΩΝ». Θετικό προμήνυμα για ένα διαφορετικό ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ  στην αξιαγάπητη ΤΕΓΕΑ   

Παναγιώτης Φ. Δαλαμάγκας


Leave a Comment so far
Leave a comment



Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s



%d bloggers like this: